O mare bucurie a fost participarea noastră la vernisajul expoziției de pictură semnată inconfundabil Michaela Iatan.

.
Am avut din nou ocazia să vedem cum experiența valoroasă acumulată de-a lungul anilor în domeniul arhitecturii a fost pusă în lumină pe tărâmul unic al picturii.
Arhitecții știu cel mai bine cum să valorifice perspectivele, volumele, spațiile și așa mai departe.
O expoziție de prestigiu, care trebuie văzută și admirată în toată splendoarea sa, într-o casă dă vis.
Dar, a venit vremea să o cunoaștem mai bine pe artistă:
- Pentru cei care vă cunosc mai puțin, vă rog să vă prezentați pentru început…
Am desenat de mică. Am continuat să desenez, să pictez și să modelez la Liceul de Arte Plastice N. Tonitza, apoi mi-am continuat pregătirea la Institutul de Arhitectură „Ion Mincu”. Avusesem părerea că voi putea să continui să pictez în paralel cu activitatea de arhitect, dar asta s-a dovedit a fi mai dificil decât crezusem. Totuși, am deschis două expoziții personale cu lucrări de pictură și de grafică .
A urmat o perioadă în care lucrul pe calculator m-a îndepărtat de pensule și de creioane.
Ca să mă întorc apoi la primele unelte și să reiau activitatea în fața șevaletului. Am deschis două expoziții personale la interval de doi ani, cea de a doua e încă deschisă la Centrul de Cultură Arhitecturală de pe strada Louis Calderon la nr 48.
Am participat – cu câte două lucrări – și la expoziții colective, la Centrul Cultural Mihai Eminescu, la Muzeul Hărților și la la Castello Aragonese din Taranto, Italia.
http://leviathan.ro/stiri-bienala-internationala-de-arta-arca-di-noe-21-30-iunie-2017-citta-vecchia-italia/
2) Care tehnici sunt preferatele dumneavoastră ?

Lucrare semnată MI
Mă tentează să folosesc tehnici cât mai diferite și modalități de folosire diferite ale acelor tehnici. Am desenat în creion, în cărbune, în tuș, cu penița sau cu instrumente de desen tehnic, am folosit acuarele, ceracolor, pastel, guașă, tempera, ulei și culori acrilice, dar și folie de aur sau diferite tehnici mixte. Îmi place să adaptez tehnica la subiect și la starea artistică de moment. Caut să evit manierismul.
3) Vă simțiți bine în lucrări de dimensiuni mai mici, ori preferați suprafețele mari ?
Suprafețe până la un metru pătrat – destul de mici, nu?
4) Ce ne puteți spune despre viața dumneavoastră, dincolo de pictură ?
Am activat ca arhitect, ca auditor energetic, sunt căsătorită cu un inginer, am un fiu – informatician. Îmi plac muzica clasică, muzica de operă, călătoriile, descoperirea altor culturi și civilizații, istoria și literatura.

Lucrare semnată MI
5) Înainte de a vă mulțumi neformal pentru acest dialog interesant vă rog la final să adresați un gând pentru cititorii acestui interviu care vă descoperă cu plăcere universul dumneavoastră artistic.
Lucrările mele artistice sunt de fiecare dată expresia unei idei și a unui sentiment. Caut să găsesc de fiecare dată mijloacele artistice pentru a le exprima și sper ca mesajul să ajungă de fiecare dată la privitor. Mesajul e de fiecare dată optimist, cald și sper ca această căldură să se transmită și celor care vor avea lucrările în casele lor.

Lucrare semnată MI

Lucrare semnată MI
6) Care sunt impresiile după vernisajul dv…?
A fost o întâlnire minunată cu un mare număr de prieteni , iar aprecierile superlative de care am avut parte din partea domnului Virgil Cojocaru – Cover, a domnului Florin Stoenescu, (căruia îi datorez în mare parte reîntoarcerea la pictură din ultimii ani) și nu în ultimul rând a domnului Aristotel Bunescu m-au emoționat profund. Păstrez în inimă aceste prețioase cronici pline de căldură și care au caracterizat atât de bine lucrările din expoziție, printr-o înțelegere complexă a semnificațiilor lor. Nu voi putea niciodată să le mulțumesc îndeajuns.

Lucrare semnată MI
Ne face mare plăcere să prezentăm acum gândurile artistei despre expoziția în sine și chiar raportări la unele lucrări.
- Aurul e rece, însă în artă el poate deveni cald.
- Aurul a fost și este folosit în mod tradițional în arta de inspirație bizantină.
- În expoziția aceasta însă foița de aur este folosită în mod neconvențional, în contexte diferite, cu semnificații diferite.
- Semnificația transcedentală e prezentă în tabloul intitulat „Creație”.
- La „Pătrăuți” atmosfera mistică e adusă de lumina ce transfigurează vechea arhitectură
- Sau în aripioarele „Îngerașului”
- În alte picturi însă aurul are alte semnificații.
- În „dor de mare” este soarele ce sclipește pe valuri;
- În „Toamnă de aur” sunt frunzele aurii căzute pe apa lacului;
- În „Amintire” personifică pierderea comorii de care ne amintim cu regret;
- În „Darul” , copilul radiază la primirea unui dar, fiind în același timp el însuși un dar pentru părinții săi;
- ”Burebista” e reprezentat statuar, în mod simbolic în munți în ziua Schimbării la față, când umbrele munților formează o misterioasă piramidă, munții dacilor adăpostind și aurul râvnit în decursul timpului de romani, dar și de alte popoare …Pe Toaca, la cota 1904 metri, acolo unde, pe 6 august la ora 6 răsăritul produce piramida holografică tridimensională, ne putem gândi la strămoșii noștri daci.
„Poarta Cordobei” are semnificația porții fortificate de apărare a ținutului mănos al Cordobei, poartă rămasă între zidurile Alcazarului.
- Calde sunt și lucrările aduse din vacanțe, fie din țări mediteraneene, fie din satele noastre.
- Naturi statice, unele dramatice, în flăcări, altele calme, flori nostalgice sau învăpăiate punctează fiecare câte un moment din această continuă trecere. Amintiri de aur
Arh. Michaela Iatan
Pentru istorie consemnăm tablourile oferite privitorilor….
Lucrări:
- Dor de mare – 100 x 50 cm – tehnică mixtă / pânză
- Pătrăuți – 50 x 70 cm – ulei / pânză
- Poarta Cordobei – 50 x 70 cm – tehnică mixtă / pânză
- Podul de la Ronda – 70 x 50 cm – acril / pânză
- Catedrala din Cadiz – 78 x 90 – tehnică mixtă / pânză
- Oraș – 50 x 60 – ulei / pânză
- Carte poștală de la mare (bărci în zori) – 70 x 50 –ulei / pânză
- Balcic – 70 x 60 –ulei / pânză
- Trandafiri– 60 x 50 – ulei / pânză
- Nostalgie – 57 x 38 – tehnică mixtă/ hârtie
- Critic de artă – 50 x 30 – ulei / pânză
- Doctorița – 30 x 40 – ulei / pânză
- Inginera -40 x 60 – acril/pânză
- Natură statică în flăcări – 45 x 55 – ulei / pânză
- Natură statică spice de aur – 60 x 40 acril/pânză
- Natură statică vase de metal – 40 x 60 – ulei / pânză
- Toamnă de aur la lac- 50×70 – tehnică mixtă / pânză
- Clementine – 50 x 50 – ulei / pânză
- Muntele măslinilor – 60 x 50 – ulei / pânză
- Burebista în Ceahlău /Schimbarea la față – 70 x 50 – tehnică mixtă / pânză
- Creație – 62 x 54 – tehnică mixtă / pânză
- Darul – 50 x 70 – tehnică mixtă / pânză
- Îngeraș – 46,5 x 30 – tehnică mixtă/ furnir de mahon
- Flori și stemă – 46,5 x 30 – tehnică mixtă/ furnir de mahon
- Amintire – 46,5 x 30 – tehnică mixtă/ furnir de mahon
- Cupe pe fotă – 46,5 x 30 – tehnică mixtă/ furnir de mahon
- Natură statică sifon și ceainic – 53 x 73 (39×49) guașă /hârtie
- Poartă medievală – 24 x 30 –acril / pânză
- Fântână – 32,5×42,5 (20×29) – acuarelă/hârtie
- Casă din Transilvania – 43 x 33 (29×20) – acuarelă/hârtie
- Acant și cupe -52,5x 42,5 (39×29)- acuarelă/hârtie
- Flori și cupe – 52,5x 42,5 (39×29)- acuarelă/hârtie
- Sticle și ulcică – 52,5x 42,5 (39×29) – acuarelă/hârtie
- Nostalgia antichității- 52,5x 42,5 (39×29)- creion și pastel
A fost a doua expoziție mare din ultimul timp. Prima a fost in martie 2016 cu titlul TEMPORA.

Un suflet din lumea divină se gândește deja la o nouă expoziție a artistei. Până atunci, vom încerca să obținem și alte date din universul său fascinant. Lucrare semnată MI
Timpurile vor dovedi, cu prisosință, că drumul ales de doamna Iatan este cel corect.
Un nou admirator fidel,
Bunescu Aristotel